Liikennevahingot

Tiet ja rautatiet halkovat porojen elinympäristöjä ja laidunalueita. Porokolareja tapahtuu vuosittain sekä tie- että raideliikenteessä. Kolarimäärät vaihtelevat suuresti, sillä muun muassa sääolot vaikuttavat paljon porojen kulkemiseen teillä ja raiteilla. Kolarialtteinta aikaa ovat marraskuu, joulukuu ja tammikuu.

Noudata erityistä varovaisuutta näillä kolarialtteimmilla tieosuuksilla

  • Valtatie 20 välillä Panumanjärvi−Taivalkoski
  • Valtatie 5 välillä Kuusamo−Ruka
  • Kantatie 82 välillä Vikajärvi−Kemijärvi
  • Valtatie 4 välillä Rovaniemi−Sodankylä
  • Kantatie 79 välillä Rovaniemi−Kittilä
  • Valtatie 21 välillä Kihlanki−Muonio
  • Valtatie 4 välillä Vuotso−Ivalo

Lapin tiet, joilla on korkea porokolaririski

Suomessa Liikennevakuutuskeskus (LVK) korvaa poronomistajalle liikennevahingossa menetetyn poron. Jos poron omistajaa ei voida selvittää, korvauksen saa tapahtumapaikan paliskunta.

Vahingon aiheuttaja ei ole korvausvastuussa porosta.

LVK korvaa myös ulkomaisten ajoneuvojen aiheuttamat porovahingot. Porokolarissa aiheutuneista ajoneuvon vaurioista tai henkilövahingoista haetaan korvausta ajoneuvon omasta liikenne- ja kaskovakuutuksesta.

Käytännössä auton tai junan alle jääneestä porosta koituva tappio on poronomistajalle aina suurempi kuin onnettomuudessa menetetyn poron korvausarvo. Erityisesti tuottavassa iässä menetettyjen siitosporojen korvaaminen uusilla on hidasta: naarasvasan siitosikään kasvattamiseen kuluu aikaa vähintään kolme vuotta.

 

Paliskuntain yhdistys, paliskunnat ja poromiehet pyrkivät aktiivisesti löytämään keinoja porokolarien vähentämiseksi. Poroja paimennetaan pois teiden välittömästä läheisyydestä. Vuosien saatossa on kokeiltu monenlaisia keinoja vahinkojen estämiseksi, mutta tehokasta keinoa ei ole vielä onnistuttu keksimään.

Porojen varustaminen heijastinpannoilla voi jopa lisätä vahinkoalttiutta, autoilijan erehtyessä pitämään heijastinporoa ihmisenä.

Kuuluisin heijastinkokeilu käynnistyi vuonna 2014, jolloin maalasimme porojen sarvia ensi kertaa heijastavalla maalilla.  Heijastinmaalikokeilu on kiinnostanut mediaa maailmanlaajuisesti (HS NYT 17.2.2014), joten se on toiminut kaikkien aikojen kattavimpana liikennevalistuskampanjana. Maalin kestävyydessä ja käytettävyydessä on ongelmia, joten toimivamman tuotteen tuotekehittelyä jatketaan edelleen asiasta kiinnostuneiden yritysten kanssa.

Uusin hanke kolareiden vähentämiseksi on mobiiliteknologiaa hyödyntävä Porokello, jonka alustavat tulokset lupaavat paljon. Toiveissa on, että ilmainen Porokello-sovellus olisi kaiken kansan saatavilla vuoden 2017 aikana. Ole kuulolla!

Varo poroa liikenteessä

Porokolarien riskialueet reaaliaikaisena tietona!

Porokello

www.facebook.com/porokello

Poro liikenteessä

Poro liikenteessä -esite (PDF 1822 kt)

LVK Porovahingot

Liikennevakuutuskeskus